השבוע ערכתי שיעור מעשי על עריכת אסמבלי לתלמידי כיתה י'. האסמבלי הוא שלב קריטי בתהליך העריכה, והוא זה שמניח את יסודות הסרט. אחת הבעיות היא שהרבה תלמידים מסתבכים עם הקאט הראשון. קשה להם להתרכז בתמונה הכוללת ולעתים קרובות, יכולים להיתקע בניסיון לפתור בעיות לא רלוונטיות בסרט כבר בגרסה הראשונה. התוצאה? עריכה איטית, ועד שאנו המורים רואים גרסת אסמבלי ראויה יכולה לקחת חודש ואף יותר. וזו תקופה קריטית ומשמעותית שהולכת לאיבוד בגלל תלמידים שמאבדים את הראייה הכוללת של הסיפור ונוגעים בנקודות לא רלוונטיות, מה שפוגע באפקטיביות של התוצאה. ולפעמים זה אף גרוע מכך - הם נתקעים באיזו ורסיה לא מוצלחת שמנטלית קשה להם להשתחרר ממנה.
למה עריכת אסמבלי חשובה כל כך?
באסמבלי, עורכי הסרט מסדרים את החומרים במבנה הבסיסי על פי רצף התסריט, כשהמיקוד הוא בתוכן ובסיפור בלבד. האסמבלי מאפשר לזהות את קצב הסיפור, לראות את איכות המשחק והצילום, ולהעריך את הצורך בצילומי השלמה – כל זאת מבלי להיכנס לפרטים טכניים שיכולים לבוא מאוחר יותר. זהו שלב המאפשר לנו לראות את "התמונה הגדולה", וממנו נגזר אם לסרט יש פוטנציאל, איפה הקצב עובד כמו שצריך, והיכן צריך לערוך וללטש.
איך מלמדים עריכת אסמבלי ביעילות?
כדי להמחיש לתלמידים את חשיבות האסמבלי, הכנתי שיעור שבו הם נדרשו לערוך אסמבלי של סצנה אחת. הדגש היה על סידור החומרים לפי הסדר הדרמטי ועל מיקוד בסיפור בלבד. המטרה הייתה לעזור להם להבחין בתוכן ובמבנה הסצינה, מבלי להיות מוסחים מחיתוכים מדויקים או אפקטים. התלמידים תירגלו עריכת אסמבלי בזמן קצוב, ורבים הצליחו להשלים את המשימה בפחות מחצי שעה! מה שהתוצאה הזו לימדה אותי היא שבפועל, עבור סרט של 5-6 סצינות דיאלוג (שלרוב קשות יותר לעריכה או לתיקון באמצעות עריכה), ניתן לצפות לתוצאה ראשונית של אסמבלי לסרט של 10-15 דקות במשמרת עריכה אחת של 6-8 שעות.
הנוסחא פשוטה: השוט הכי רחב של הסצינה עד חצי הסצינה, אחכ שני שוטים בינונים וסגירת הסצינה עם הקלוז-אפים. הנה שקף שממחיש את הנוסחא:
מסקנות ויישום
מניסיוני, חשוב מאוד ללמד את התלמידים לגשת לאסמבלי בצורה ממוקדת:
- לימוד סדר הסצינות: לדאוג לכך שהתלמידים יבינו את החשיבות של המבנה הדרמטי.
- בחירת טייקים מהירה: לתת לתלמידים כלי לבחירת טייקים מהירה, מתוך הבנה שהטייק האחרון או הלפני אחרון לרוב מוצלח.
- שמירה על קצב עבודה: להדגיש את חשיבות הקצב בעריכה ואת היכולת לזהות חלקים איטיים או מהירים מדי.
- זיהוי מהיר של חוסרים שיצטרכו צילומי השלמה
הדרך הזו מאפשרת להם לזהות את קצב הסיפור, להעריך את איכות הצילום והמשחק, ולהבין האם הם צריכים צילומי השלמה – כל זאת מבלי לשקוע בפרטים טכניים שלא רלוונטיים בשלב הזה. בסוף השיעור, רוב התלמידים הבינו את עריכת האסמבלי כשלב שמאפשר להם לראות את הסרט במלואו, לנטרל הטיות מוקדמות ולפנות מקום לעריכה יצירתית בהמשך.
אני ממליץ לכל מורה לעריכה להוסיף שיעור שכזה לתכנית הלימודים. זהו תרגיל עריכה פשוט אך משמעותי שיעזור לתלמידים לקבל תשתית מוצקה לעריכה ויסייע להם לעבור הלאה לתהליכי עריכה עמוקים ומורכבים יותר.
הנה סרטון הסבר והדגמה לעריכת אסמבלי
והנה לינק להורדת חומרי הגלם של הסצינה לתרגול של התלמידים