February 15, 2024

לקח לי 20 שנה לגלות את המיקרופון הזה

בקשת הצעת מחיר


דיגימן
טים טיוי










התחלתי ללמד קולנוע ב2003. והמיקרופון הראשון שנתקלתי בו במגמות הקולנוע שלימדתי בהן היה מיקרופון קונדסר ללא שם מיוחד וכמעט כולם השתמשו בו. היו לו מיליון שמות ואחד מהם אפילו היה על שם החברה אודיו טכניקה שהיא חברה מוכרת ואיכותית. זה תמיד היה אותו מיקרופון. היתה לו בטריה פנימית, היה לו סוויטצ עם שלושה מצבים: *אוף, *ציוד של תבנית קרדיו וציור של תבנית סופר-קרדיו. והמחיר שלו היה תמיד אותו דבר קצת פחות מ300 ש"ח. והוא בא עם כבל XLR, מחזיק מיקרופון ובקופסה שחורה ארוכה. ואני בטוח שכולכם מכירים אותו כי הוא עדיין נמכר והוא עדיין נפוץ. ובדיוק באותו עיצוב אבל עם שמות אחרים. חיפוש מהיר בגוגל למיקרופון שטח קונדסר ותמצאו אותו. למה הוא היה ועדיין פופולרי במגמות קולנוע? - בגלל המחיר. המיקרופונים המקובלים להקלטת שטח כמו Audio-Technica’s AT897 או Sennheiser ME 66 היו הרבה יותר יקרים קצת מעל 1000 ש"ח, שלא להזכיר את MKH416 Sennheiser הסטנדרט דה פקטו שהיה בסביבות ה5000 ש"ח.


העניין הוא ששום דבר במיקרופון הזה לא היה טוב מלבד המחיר. אני לא חושב שהיה אפילו סרט אחד בתולדות מגמות הקולנוע שהמיקרופון הזה הקליט דיאלוג ראוי. הוא היה נוראי כל כך ונפוץ כל כך שסאונד גרוע וכתוביות (בפונט גרוע - אבל זה סיפור אחר) היו סימן ההיכר של סרטי התיכון (שלא באשמת התלמידים). לקח לי הרבה זמן כמו גם למורים אחרים להבין שסאונד גרוע הוא לא באשמת התלמידים (לא תמיד) ואין ברירה אלא להכניס יד לכיס ולעבור למיקרופונים סבירים. מהפיכת המחירים של חברת RODE גם עזרה לעניין. ועברנו לRODE NTG2 שהמחיר והאיכות והתוצאה היו בהחלט טובים וראויים לא רק לסרטי תיכון אלא גם להפקות מקצועיות.
כל הרקע הזה בא להדגיש את העובדה שבדיוק באותו זמן שהתחלתי ללמד במגמות הקולנוע הגיע לשוק גם מיקרופון קונדנסר אחר של חברת Samson בשם C02.

המיקרופון הזה הפך מיד להיות פופולרי להקלטות מוזיקה אקוסטיות, הוא שימש ועדיין משמש להקלטת גיטרות אקוסטיות ותופים בהופעות ובאולפני הקלטת סאונד. מכיוון שאני מוזיקאי גרוע מאוד, בכלל לא שמתי לב אליו, למרות שיש לו את כל המאפיינים של מיקרופון קונדנסר שטח עם תבנית קרדיו המתאימה להקלטת דיאלוג. לקח לי 20 שנה וההחלטה שלנו כמגמה להתחיל לאפשר לתלמידי כיתה יוד להקליט דיאלוג בסרטיהם כדי שאתחיל לחפש שוב מיקרופונים איכותיים בסביבית המחיר של 300 ש"ח. המחיר חשוב כי יש עקומת למידה לשימוש בציוד יקר, תלמידים יכולים להרוס ציוד על ידי שימוש לא נכון והם צריכים ללמוד לקחת אחריות. להרוס מיקרופון של 300 ש"ח זה לא כזה נורא וזו הדמנות ללמד את התלמידים לקחת אחריות (שתי משמרות במקדונלד והם יכולים לשלם על מיקרופון חדש) אבל להרוס מיקרופון של 1300 ש"ח זה הרבה יותר קשה לקחת אחריות והרבה פעמים המגמה צריכה לשאת בנזק. איכות ההקלטה פחות חשובה בסרטי יוד. וכך הגעתי לsamson C02. בגלל המחיר. הוא עולה גם בסביבות ה300 ש"ח כמו המיקרופון הידוע לשמצה. אך הפתעתי הייתה גדולה - האיכות שלו מצויינת, איכות הבנייה שלו מעולה, הוא בהחלט עומד בסטנדרד. הוא אמין, חזק כמעט ולא נהרס. הוא רק קצת קצת פחות טוב מrode ntg2. הוא בהחלט יכול גם להקליט סרטי גמר מבלי לבייש את המגמה.

היתרונות:

  • איכות צליל מעולה: ה-C02 מצויד בקפסולה קטנה עם דיאפרגמה מצופה זהב, המספקת צליל חד, ברור ומפורט. תגובת התדרים הרחבה שלו (20Hz-20kHz) מבטיחה שהקלטות יישמעו טבעיות ומלאות חיים.
  • דפוס קליטה קרדיואידי: דפוס קליטה זה מתמקד בצליל המגיע מלפני המיקרופון ומפחית רעשים לא רצויים מהצדדים והאחור. זה חשוב מאוד להקלטת דיאלוג בסביבה רועשת.
  • גודל וקלות משקל: ה-C02 הוא מיקרופון קטן וקומפקטי שקל מאוד לשאת איתך. הוא קל להתקנה על חצובה או בום, וגם ניתן לחבר אותו ישירות למצלמה.
  • מחיר: ה-C02 הוא מיקרופון במחיר סביר מאוד, מה שהופך אותו לנגיש עבור יוצרי סרטים צעירים עם תקציב מוגבל.

שימוש ב-C02 להקלטת דיאלוג:

להלן מספר טיפים לשימוש ב-C02 להקלטת דיאלוג בסרטי תלמידים:

  • מיקום: מקמו את המיקרופון כ-20-30 ס"מ מהדובר.
  • כיוון: כוונו את המיקרופון ישירות אל הדובר.

לפני חודשיים צילמתי סרט קצר של 5 דקות לפסטיבל אימפרואקשן (שאני מנהלו האמנותי) והשתמשתי בC02 להקלטת הדיאלוג. הסרט הוקרן בסינמטק ולמרות שהייתי גם צלם וגם סאונד מן נראה לי שהסאונד יצא ראוי. שפטו בעצמכם.


One comment on “לקח לי 20 שנה לגלות את המיקרופון הזה”

הוספת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked