[עריכת נייר העמדה] Warning: Undefined array key "insperation_video_links" in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 242
Warning: Undefined array key "insperation_image_links" in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 275
Warning: Undefined array key "style_image_links" in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 275
אודותיי
ספרו בקצרה על עצמכם, על הבחירה והלימודים במגמה, איזה סוג קולנוע אתם אוהבים ואיך זה קשור להפקת הגמר שלכם.
אני נועם רשף, בת 17, בכיתה י"ב, לומדת בבית הספר הדמוקרטי בקריית אונו ותלמידה במגמת קולנוע בתיכון בן-צבי.
בבית הספר הדמוקרטי אין מגמת קולנוע, ובכיתה ט' ששמעתי שיש לי אופציה לבוא ללמוד בבן-צבי ישר התעניינתי, הגעתי לכל מיני פגישות הכרות של המגמה והחלטתי שאני רוצה ללמוד בה, בעיקר אני התעניינתי בצילום וראיתי במגמה הזדמנות טובה מאוד להעשרה. למדתי המון בכל השנים האלה במגמה, והיא עזרה לי להתנסות ולעשות המון דברים שלא העזתי לפני. כמו שציינתי קודם, באתי בעיקר בשביל הצילום, אך בסופו של דבר הייתי במאית במהלך כל שנותיי במגמה, דבר שלא תכננתי וחשבתי שיקרה, והתפתחתי מאוד בזכות זה.
תארו את נושא הסרט מה החיבור האישי שלכם לנושא ולרעיון?
הנושא של "סודות במשפחה" הוא נושא שנחשפתי אליו המון בשנה האחרונה במשפחה שלי, ובסיפורים של אנשים. הנושא הזה מאוד סיקרן אותי, ועורר בי שאלות כמו: כיצד אני הייתי מתייחסת לבן משפחה לו הייתי מגלה עליו סוד שמשנה את כל תדמיתו? לאדם כזה ? האם אחשוב עליו אחרת?? האם אוכל לזכור לו גם את כל הדברים הטובים שיש בו, למרות הסוד שנגלה לי? רציתי להביא את הדילמה הזו למסך, ובייחוד את נושא "הבגידה", שיכול לגרום לנו לשנות את דעתנו מהקצה לקצה על אדם מסויים.
מדוע בחרתם בתפקיד ובצוות הנוכחי?
אני בחרתי להיות במאית מכמה סיבות, אחת היא שרציתי לתת ביטוי לסוגיה שהעלתי בתסריט. סיבה שנייה היא שהייתי במאית כבר בשני סרטים ורציתי לעשות את זה שוב בייחוד בסרט גמר.
את הצוות שלי בחרתי מאנשים שאני ראיתי שמסוגלים לעשות עבודה טובה, שיש להם כישרון ורצון לעבוד.
כיצד בכוונתכם.ן להכין את עצמכם.ן לעבודתכם בסרט?
אלו קשיי עריכה ואתגרים אתם מזהים מהתסריט או הרעיון?
מקורות השראה
חשבו על יצירה אשר מהווה השראה עבורכם לתפקיד. אפשר לבחור יצירה קולנועית, טלוויזיונית, חזותית, אמנותית, ספרותית, מוזיקלית או כל יצירה או חווית חיים שלכם אשר עוסקת בנושא המרכזי של סרט הגמר שלכם. רצוי להיעזר במה שלמדתם בלימודי הקולנוע העיוני.
ההשראה שלי לסרט הגיעה מסיפור שקרה במשפחה הרחוקה שלי, שנחשפתי אליו לא מזמן. הסיפור הוא סיפור בגידה של הבעל באישה, האישה והאח הגדול של המשפחה ידעו על המצב, אבל לא עשו יותר מידי כנגד. הרגע שתפס אותי בסיפור , נתן לי את ההשראה העיקרית הוא מן רגע של פיצוץ הבועה, הרגע הזה העלה בי המון שאלות והוביל אותי לרעיון המרכזי של הסרט, הרגע הוא רגע בו הבעל נפטר, ולאחר שהמשפחה חזרה מהלוויה שלו הנכדה הבוגרת של האישה נכנסה לחדרה והאישה סיפרה לה את כל הסיפור, במן רגע של פריקה. בעקבות הסיפור הזה רציתי להביא לידי ביטוי בסרט את ההשפעה של סודות במשפחה על הילדים, ומה קורה לאחר שהסוד מתגלה, האם דעתנו משתנה ואיך?
הדגשתי זאת בכך שבתסריט ברובו מסופר דרך עיניה של שירה, בת ה-10, ולכן, התאורה, הלוקיישנים והשוטים יהיו בהתאם - עדינים, אופטימיים, פסטורליים. בעזרת תאורה טבעית, בחוץ ולא בתוך הבית, ובעיקר שימוש במדיום שוט וקלוז-אפ. ברגעים שבהם המתח בבית גובר ומריבות ההורים מעיבות עליה - יצטלמו השוטים בתאורה קרה יותר ובמקומות סגורים וקטנים.
ההבדלים בין הסיפורים הם שמהסיפור של המשפחה הרחוקה שלי לקחתי רק את רעיון הבגידה והרגע הספציפי הזה בין הסבתא לנכדה. אבל בסרט ההרכב והאופי המשפחתי הוא שונה, והסיפור הסובב את הבגידה הוא אחר.
כתבו את הפילמוגרפיה (או הפרטים המזהים) של היצירה? (שם, יוצר, שנה, חברת הפקה, מדינה).
תארו בקצרה (3-4 שורות) את הסרט או היצירה אליהם אתם מתייחסים. רצוי לצרף גם קישורים/תמונות.
הסבירו כיצד כיצד מציגה יצירה זו את הנושא שלכם (התייחסו גם לתאוריה, ז'אנר, תולדות הקולנוע וכו') וכיצד אתם חושבים שהיא יכולה לתרום לעיסוק שלכם בנושא. התייחסו למסרים בשני הסרטים ותארו נקודות דמיון ושוני. (במידה ומקור ההשראה אינו יצירה חזותית- יש להתייחס לאופן בו הוא קשור לסרט בעיניכם).
סגנון
חייה הכפולים של ורוניק
בחרו סצינה או קטע מסויים מתוך היצירה שבחרתם אשר מהווה השראה עבורכם לעבודתכם. (מתוך היצירה שבחרתם בחלק ב או יצירה אחרת).
סצנה אחת שלקחתי ממנה הרבה השראה לבימוי היא סצנת הפתיחה מ"חייה הכפולים של ורוניק" של קשישטוף קישלובסקי. בסצנה, אמא של ילדה קטנה, מסבירה לה על השמיים שהילדה הקטנה מסתכלת עליהם ההפוכה. לאחר מכן, אנו עוברים לעוד רגע בין אמא וילדה אחרות, בה האמא מסבירה לילדה על עלה. הקטע מ"חייה הכפולים של ורוניק" (מההתחלה עד 1:00).
תארו את הסצינה או הקטע בקצרה. (רצוי לצרף קישורים/תמונות)
המוטיבציה של הדמות הראשית בסרט שלי היא לשמור על התא המשפחתי, הדבר שחשוב לה יותר מכל והמכשול שלה הוא הבגידה של אביה באימה, שלא מאפשרת שזה ישאר כך.
מה שלמדתי ולקחתי השראה ממנו לבימוי שלי היא הבחירה של הצילום להתמקד מקרוב באלמנטים ספציפיים בסצנה, ולא בהכרח להראות את כל הסביבה והמתרחש מסביב. אני רוצה להשתמש בזה כדי לייצר אינטימיות ולהדגיש רגעים קטנים אבל בעלי השפעה גדולה על הסיפור. מה שעוד למדתי זה השימוש של הרגעים האלה, בין הורים לילדהם שנותנים לילד זיכרון ודבר שהוא רק שלהם לתמיד, רגעים קסומים כאלה כדי להדגיש את התכונות של הדמויות ואת קשרם. אמצעי נוסף שלקחתי ממנו השראה הוא התאורה, שבסצנות כאלה היא חמימה ומרגיעה, אך בניגוד לסצנה הזו, ברגעים שסותרים את הרגעים הקסומים האלה, צריך להיות שימוש בתאורה קרירה. כדי להעביר את ההרגש של הסצנה, האם היא חמימה ונעימה או קרירה ומערערת.
בחרו לפחות שלושה מאפייני שפה קולנועית והסבירו כיצד הם תורמים לקידום העלילה, הרגש, המסרים, או חווית הצפייה בקטע. (רצוי לצרף קישור או פריימים לדוגמא).
אמצעי קולנועי ראשון שהבמאי השתמש בסצנה הוא הפס קול, בו יש מוזיקה רגועה ונעימה. בנוסף גם שומעים את האמהות בVoice over , הן מדברות בלחישה. שני הדברים האלה מייצרים רוגע, נעימות ואינטימיות בסצנה. אמצעי קולנועי שני היא הבחירה של הצילום, כל הצילום של הסצנה הוא מאוד קרוב, במדיום שוט, והבמאי בחר שלא נראה את הסביבה, אלה נתמקד בילדות ובמה שהן רואות. הבחירה הזו ממקדת אותנו ונותנת תחושה של רוך. אמצעי קולנועי אחרון הוא התאורה, התאורה היא תאורה חמימה המוסיפה לאווירה הביתית החמימה והנעימה. כל האמצעים האלה מייצרים לנו סצנה של רגע קסום, רך, אינטימי, וחשוב בחייהן של הילדות.
מה אתם יכולים ללמוד מהקטע ?
כיצד בכוונתכם.ן להכין את עצמכם.ן לעבודתכם בסרט?
**
בחרו לפחות שלושה מאפייני ארט והסבירו כיצד הם תורמים לקידום העלילה, הרגש, המסרים, או חווית הצפייה בקטע. לדוגמא: צבע, תמונה, פרופס לבוש, קומפוזיציה, רבדי התמונה.
מה אתם יכולים ללמוד מהקטע על האופן בו תרצו לעצב את הארט את הסרט ?
כיצד אתם רואים את התפקיד שלכם בימי הצילום?
מהו תפקיד הסאונד בעיניכם?
מה עליכם ללמוד כדי לבצע התפקיד החדש?
איך תלמדו זאת?
בחרו לפחות שלושה מאפייני "ערכי הפקה גבוהים" בולטים בקטע הנבחר והסבירו כיצד הם תורמים לקידום העלילה, הרגש, המסרים, או חווית הצפייה בקטע. לדוגמא: איכות הליהוק, מגוון, איכות ומורכבות אתרי הצילום, ציוד הצילום והתאורה, ניצבים, תלבושות ואיפור, אביזרים ותפאורה, רכבים או בעלי חיים מצטלמים וכו' (ניתן ורצוי לצרף פריימים לדוגמא).
מה אתם יכולים ללמוד מהקטע על האופן בו תרצו להפיק את הסרט? ציינו לפחות 2-3 מרכיבי הפקה מרכזיים שחשובים לסרט שלכם וכיצד תשיגו אותם.
מה יהיו העקרונות המנחים שלכם בתכנון ימי הצילום?
אלו קשיים הפקתיים מיוחדים אתם.ן מזהים? נסו לזהות שתי בעיות מרכזיות בהן אתם עשויים להיתקל ולחשוב כיצד תפתרו אותם.
תארו תובנה אותה תבקשו לאמץ או ציינו טעות הפקתית שיש להימנע ממנה - בהיערכות לקראת ההפקה של הסרט גמר שלכם.
בחרו לפחות שלושה מאפייני עריכה ופסקול והסבירו כיצד הם תורמים לקידום העלילה, הרגש, המסרים, או חווית הצפייה בקטע. לדוגמא: טכניקת העריכה, קצב, שימוש בפס הקול, עיצוב חזותי של התמונה, קשרים ומעברים בין שוטים וכד' (רצוי לצרף קישור או פריימים לדוגמא).
מה אתם יכולים ללמוד מהקטע על האופן בו תרצו לערוך את הסרט ? ציינו לפחות 2-3 מאפייני עריכה ופסקול וכיצד תרצו להשתמש בהם. (קצב, מוסיקה, אפקטים קוליים, חומרים ויזואלים, מעברים בין שוטים וסצינות, טכניקות עריכה, צבעוניות וכו')
מהי טכניקת העריכה המאפיינת את הז'אנר של סרט הגמר שלכם. מה העקרונות המרכזיים שלה ומה המאפיינים המסוימים של הז'אנר?
כיצד אתם רואים את התפקיד שלכם בימי הצילום?
תארו לפחות שלושה מאפייני צילום ועיצוב פריים בולטים בקטע הנבחר והסבירו כיצד הם תורמים לקידום העלילה, הרגש, המסרים, או חווית הצפייה בקטע. לדוגמא: מרחקי וזוויות צילום, מיקום ותנועות מצלמה, תאורה וצבעוניות, קומפוזיציה ומיזאנסצינה וכו' (רצוי לצרף קישור או פריימים לדוגמא).
מה אתם יכולים ללמוד מהקטע על האופן בו תרצו לצלם את הסרט? ציינו לפחות 2-3 מרכיבי צילום ועיצוב פריים וכיצד תרצו להשתמש בהם.
איזה אתגר צילומי מציב התסריט או הרעיון עבורכם. כיצד תשפיע בחירת אתרי הצילום על ייצוג הדמות בסרטכם? כיצד יושפע אופן הצילום בעידן הניו מדיה? מה תצטרכו כדי לצלם את הסרט? איזה ציוד? תאורה?
בחר לפחות שלושה אמצעים קולנועיים בהם משתמש.ת הבמאי.ת בקטע שבחרתם והסבירו כיצד הם משפיעים על המסרים והרגשות בסצינה. (האם זו סצינה תיעודית? ראיון? קטע ארכיון? ויזואלז? קריינות? האם הבמאי נוכח בקטע באופן גלוי, כיצד תורם מקום הצילום לסצינה? עיצוב הפריים, תפאורה ואביזרים, עריכה פסקול).
מה המוטיבציה המניעה את הגיבור.ה בסרט שלכם? מה הוא/היא רוצה? מה המכשול העומד מולו?
מה אתם יכולים ללמוד מהקטע שבחרתם על האופן בו תרצו לביים את סרט הגמר? ציינו לפחות שלושה אמצעי מבע קולנוע תיעודי שיתאימו לסרט שלכם (ראיונות, סצינות תיעודיות, חומרי ארכיון, קריינות) וכיצד תרצו להשתמש בהם.