loader
המערכת טוענת נתונים...

מטפורות בסיס: החיים הם כח

חזרה לרשימת ההרצאות
שם הקורס: מבע קולנועי א | שם המרצה: אלדד בוגנים | שיעור מס: 7
השיעור הבא

המטאפורה "החיים הם כוח" יכולה להיחשב כמטאפורה בסיסית במובן זה, אם היא נמצאת בשימוש נרחב ומושרשת עמוק בחוויות הפיזיות והתפיסתיות שלנו. זה ייחשב למטאפורה בסיסית אם משתמשים בה כדי להבין ולהסביר היבטים שונים של החיים, ואם אנשים מסתמכים עליה כדי להבין את החוויות שלהם ולנווט את חייהם. עם זאת, המטאפורה "החיים הם כוח" אינה בשימוש נרחב כמו מטפורות בסיסיות אחרות כמו החיים הם מסע, החיים הם משחק, אבל היא כן נטועה  אינם נטועה עמוק בחוויה הפיזית שלנו כמו האחרים. מטפורה-בת של החיים הם כוח היא "החיים הם קרב".  אפשר להתייחס לזה כמטאפורה מופשטת פחות נפוצה שעשויה לשמש בהקשרים ספציפיים.

הקליפ לשיר "Rolling in the Deep" של אדל משתמש במטאפורה של אהבה וחיים ככוחות פנימיים באמצעות שימוש בדימויים ובסמליות. הסרטון מתחיל בבית נטוש, בו אדל יושבת על כיסא שרה, מייצגת את רעיון האהבה והחיים ככוחות פנימיים הנמצאים בתוכנו, אפילו במקומות השוממים ביותר.

הסצנות של מאות כוסות מלאות במים שרוטטות בקצב התוף, והרקדן הבועט בקמח, מעבירות את רעיון האהבה והחיים ככוחות פנימיים רבי עוצמה שנמצאים בתנועה ואי אפשר להכיל אותם. המתופף מנגן בתופים שלו מתחת למדרגות, וחרסינה נזרקת ונשברת על פיסת דיקט תלוי בתחתית גרם מדרגות, מוסיפה לרעיון האהבה והחיים ככוחות פנימיים שהם גם הרסניים וגם יצירתיים.

מילות השיר You had my heart inside / Of your hands / And you played it / To the beat , מדגישות את רעיון האהבה והחיים ככוחות פנימיים הנשלטים על ידי אחרים, ומנוגנים כמו כלי נגינה. זה מרמז שאחרים יכולים לתמרן אהבה וחיים, אבל הם עדיין נשארים כוחות פנימיים רבי עוצמה שיש לנו.

הדגם הלבן של עיר המוצתת על ידי נורות מתפוצצות בסוף השיר, מייצג את הרעיון שאהבה וחיים ככוחות פנימיים יכולים להיות הרסניים ויצירתיים כאחד. הם יכולים להרוס מבנים ישנים וליצור מבנים חדשים, הם יכולים להיות גם יפים וגם קטלניים.

בסך הכל, הקליפ משתמש ביעילות בדימויים ובסמליות כדי להעביר את המטאפורה של אהבה וחיים ככוחות פנימיים שנמצאים בתנועה, לא ניתנים להכלה, ויכולים להיות גם הרסניים וגם יצירתיים. הוא גם משתמש במילים של השיר כדי להדגיש את רעיון הכוח כמטאפורה בסיסית לאהבה וחיים.

אמון הדדי | (1990)

"אמון הדדי" הוא סרט דרמה משנת 1990 בבימויו של האל הארטלי ומככבים בו אדריאן שלי, מרטין דונובן ואידי פאלקו.

הסרט סובב סביב מריה קופלין, תלמידת תיכון בלונג איילנד, שנכנסת להריון מגבר שפגשה באינטרנט. כשהיא מוסרת לחבריה ולמשפחתה, הם לא מאמינים לסיפור שלה וחושבים שהיא משקרת. למרות זאת, מריה מחליטה להמשיך את ההריון ולגדל את הילד בכוחות עצמה.

כשהיא נאבקת לאזן את שיעורי בית הספר שלה וטיפול בתינוק שלה, מריה מסתבכת עם מתיו, גבר צעיר שגם הוא מתקשה להשלים עם אובדן אשתו. השניים יוצרים קשר על חוויותיהם המשותפות ומתחילים מערכת יחסים, אבל כשהם מתחילים לבנות חיים משותפים, עברה של מריה חוזר לרדוף אותה והיא נאלצת להתעמת עם האמת על מערכת היחסים המקוונת שלה.

לאורך הסרט, מריה חייבת לנווט את האתגרים של אמהות חד הורית, קשיי מערכות יחסים ומורכבות התקשורת המודרנית, כשהיא לומדת לסמוך על עצמה ועל הסובבים אותה.

בסצנה, מריה ומתיו מנהלים שיחה על אהבה, בה מתיו מבקש ממריה להתחתן איתו. מריה אומרת שהיא תתחתן איתו אם הוא יסכים שכבוד, הערצה ואמון שווה אהבה. מתיו מסכים ומריה שואלת את מתיו אם הוא סומך עליה, ועל כך היא אומרת שכן. מריה מטפסת על גדר ונופלת לאחור בהפתעה ומתיו תופס אותה ברגע האחרון. לאחר מכן מריה מבקשת ממתיו לטפס על גדר וליפול לאחור כדי שתוכל לתפוס אותה, ואומרת "סמוך עליי". הסצנה היא ייצוג של האמון והאהבה שהתפתחו בין שתי הדמויות ומסמלת את המחויבות שלהן זו לזו.


סצינת האמון

בסצנה, מריה ומתיו מנהלים שיחה על אהבה, בה מתיו מבקש ממריה להתחתן איתו. מריה אומרת שהיא תתחתן איתו אם הוא יסכים שכבוד, הערצה ואמון שווה אהבה. מתיו מסכים ומריה שואלת את מתיו אם הוא סומך עליה, ועל כך היא אומרת שכן. מריה מטפסת על גדר ונופלת לאחור בהפתעה ומתיו תופס אותה ברגע האחרון. לאחר מכן מריה מבקשת ממתיו לטפס על גדר וליפול לאחור כדי שתוכל לתפוס אותה, ואומרת "סמוך עליי". הסצנה היא ייצוג של האמון והאהבה שהתפתחו בין שתי הדמויות ומסמלת את המחויבות שלהן זו לזו.
בסצנה זו, הפעולה של הנפילה והתפיסה מבוססת על המטפורה "כוח החיים" והמטאורה "כוח האהבה" מוצגת לראווה באמצעות האמון והמחויבות בין מריה ומתיו. כשם שכוחות פיזיים יכולים להיות חזקים או חלשים, כוח האהבה בין שני אנשים יכול להתחזק או להחליש על ידי גורמים כמו כבוד, הערצה ואמון. בסצנה זו, הפגנת האמון והמחויבות של מתיו ומריה זה לזה היא ייצוג של "כוח האהבה" ביניהם.

סצנה זו מציגה גם את הכוחות הפנימיים של האהבה, שכן מריה חייבת לאזור אומץ לסמוך על מתיו ולקפוץ מהגדר אל זרועותיו ואף יותר מכך מתיו נדרש לאמון פנימי. מעשה זה מסמל את הפגיעות והאמון הנדרשים לקשר חזק ומהווה ביטוי לכוחות הפנימיים של האהבה.