loader
המערכת טוענת נתונים...

מטפורות בסיס: קרוב רחוק א

חזרה לרשימת ההרצאות
שם הקורס: מבע קולנועי א | שם המרצה: אלדד בוגנים | שיעור מס: 3
השיעור הבא

המטאפורות המבוססות על מערכת היחסים "קרוב-רחוק", שהוצעה על ידי ג'ורג' לייקוף ומארק ג'ונסון, היא מושג בבלשנות קוגניטיבית המתארת ​​כיצד אנשים מבינים וחושבים על יחסים מרחביים. המטאפורה מציעה שאנשים משתמשים בחוויות הפיזיות שלהם של היותם קרובים או רחוקים ממשהו כדי להבין מושגים מופשטים, כמו קרבה בזמן או קרבה בזוגיות. לדוגמה, מישהו יכול לומר "אני מתקרב למועד האחרון" כדי להביע שתאריך יעד מתקרב, או "אנחנו מתרחקים" כדי לתאר מערכת יחסים מתדרדרת. לפי לייקוף וג'ונסון, הביטויים המטאפוריים הללו משקפים מבנים מושגיים ביסודם המעצבים את הבנתנו את העולם.

גדלי השוט ( Shot) בקולנוע הם כלי רב עוצמה לעיצוב התגובה הרגשית והפסיכולוגית של הקהל לסצנה. לצילומי תקריב, מדיום -שוט, וצילומי לונג שוט מאפיינים ייחודיים משלהם, וניתן להשתמש בהם בדרכים שונות ליצירת אפקטים שונים. בני-אדם משתמשים בחוויות הפיזיות שלהם של היותם קרובים או רחוקים ממשהו כדי להבין מושגים מופשטים. בהקשר של סרט, ניתן להבין את השימוש בגדלי צילום כייצוג מטפורי של קרבה או ריחוק.

צילומי תקריב יוצרים תחושה של אינטימיות ומיידיות עם הנושא, בדומה ל"קרוב" למשהו. זה יכול לשמש כדי ליצור השפעה רגשית חזקה ולהדגיש את הרגשות של הדמות. צילומים בינוניים יוצרים איזון בין הצגת הנושא בפירוט לבין הצגת היחס שלהם לסביבתם, בדומה להימצאות במרחק בינוני ממשהו. צילומים ארוכים יוצרים תחושת ניתוק ומספקים תחושת הקשר ומיקום, בדומה להיות "רחוק" ממשהו.

לסיכום, המטאפורות המבוססות על מערכת היחסים קרוב/רחוק יכולות לשמש כדי להסביר כיצד גדלי צילום בקולנוע יכולים ליצור תגובות רגשיות ופסיכולוגיות שונות בקהל על ידי מניפולציה של הקרבה של הנושא. צילומי תקריב יוצרים תחושת קרבה ואינטימיות, צילומים בינוניים יוצרים תחושת איזון, וצילומים ארוכים יוצרים תחושת ריחוק וניתוק.

https://youtu.be/pMBwsD-2m54

להיות איתה היא סדרת דרמה-קומית ורומנטית שעלתה לשידור ב2013. היא עוסקת בסיפור אהבתם של עמוס, אופה מבת ים ונועה הולנדר, דוגמנית וסלבריטאית. נועה ועמוס מגיעים בפרק להשלמה ונועה ממבקרת בבית משפחת דהרי. ונסה מגיעה כמובן להפריד. הפימיינג וגדלי השוט שבחר הבמאים מציגים את עמוס, אימו ואת נועה בפריים אחד משותף ואת ונסה בפריים נפרד. ובכך מדגישים את הפער ביניהם ואת הקבוצות שנוצרו בתוך המשפחה.

 

 

 

 

 

 

איירון מן 3 הוא סרט גיבורי על משנת 2013 המבוסס על דמות מארוול קומיקס איירון מן. הסרט עוקב אחר טוני סטארק, בגילומו של רוברט דאוני ג'וניור, כשהוא מתמודד עם ההשלכות של אירועי הנוקמים תוך שהוא מתמודד גם עם אויב חדש, המנדרין. בעוד עולמו האישי של סטארק נהרס על ידי ההתקפות של המנדרין, סטארק יוצא למשימה להפיל את הנבל ואת ארגונו. בדרך, הוא גם חייב להתעמת עם השדים והפגמים שלו כגיבור. סטארק גם צריך להתעמת עם המגבלות של חליפות איירון מן שלו ועליו להסתמך על האינטליגנציה והגבורה שלו כדי להציל את העולם. במהלך אחת הסצינות, טוני נפצע ונאלץ למצוא מקלט בבית משפחתו של נער צעיר בשם הארלי. השניים מבלים יחד, מתחברים על אהבתם המשותפת לטכנולוגיה והנדסה. הארלי מסוגל לעזור לטוני לתקן את החליפה הפגומה שלו והשניים מתעסקים בהתלוצצות ושובבות. הסצנה הזו מדגישה את צמיחתו של טוני כדמות ואת יכולתו להתחבר לאחרים, אפילו בעיצומה של משימה מסוכנת. במהלך הסצינה, ככל שטוני והארלי יוצרים קשר, השוטים הולכים ומתקרבים למדיום שוט ולטו-שוט(2 בפריים אחד) ומתקרבים למדיום קלוז-אפ משותף המדגיש את הקשר החדש ביניהם כאשר טוני משמש כמנטור וחבר לילד הצעיר.

שובר שורות | (2008)

שובר שורות (Breaking Bad, 2008-2013)  היא סדרת טלוויזיה מדרמת פשע העוקבת אחר חייו של מורה לכימיה בתיכון בשם וולטר ווייט. ווייט מאובחן כחולה בסרטן ריאות סופני, ובמאמץ לפרנס את משפחתו לאחר מותו, פונה לחיי פשע ומתחיל לייצר ולמכור מתאמפטמין. לאורך הסדרה, ווייט הופך מאיש משפחה מתון למלך סמים חסר רחמים, מה שמוביל לספירלה מטה של ​​אלימות וריקבון מוסרי. התוכנית בוחנת נושאים של משפחה, נאמנות ומוסר, כאשר ווייט נאלץ להתמודד עם ההשלכות של מעשיו ולנווט בעולם תחתון מסוכן ובלתי צפוי. עם אקשן אינטנסיבי, הופעות עוצמתיות וקו עלילה מרתק, שובר שורות נחשבת לאחת מדרמות הטלוויזיה הגדולות בכל הזמנים.


סיקוונס הפתיחה

הסצנה הראשונה של Breaking Bad מציגה לנו את הדמות הראשית, וולטר ווייט, כשהוא מתעורר ומוצא את עצמו תקוע במדבר, לבוש רק בתחתונים. הסצנה נותנת את הטון לסדרה, ומבססת את הפגיעות והייאוש של וולטר. באמצעות סדרה של מבזקים קדימה, אנו למדים שזו נקודת מפנה בחייו של וולטר ושהוא מעורב כעת בעולם המסוכן של סחר בסמים. הסצנה גם מרמזת על נושאי השינוי והטרנספורמציה שיהיו מרכזיים בסדרה, מכיוון שאנו רואים את ההיסוס הראשוני של וולטר לאמץ את זהותו הפלילית החדשה. הפתיחה העוצמתית הזו מכינה את הבמה למסע האינטנסיבי והמרגש שיבוא, מציגה לנו את דמותו המורכבת והפגומה של וולטר ווייט ומכינה את הבמה לחמש עונות הדרמה שאחריהן.


הרצף (סיקוונס) נפתח בשלושה לונג שוטים של מדבר בניו-מקסיקו. הממקמים את האווירה והלוקיישן של הסדרה. זהו בסך הכל אווירה שלווה והיא נקטעת בלונג שוט של מכנסיים עפות באוויר ונוחתות על שביל עפר ונדרסות על ידי קרוואן דוהר בתוך הקרוואן, הנהג לובש מסיכת גז ותחתונים לבנים, בעוד הנוסע שלו מעולף עם פסי דם מטה מאוזנו. החלק הפנימי של הקרוואן הוא שבור, עם כוסות, דליים, צלוחיות וגופות מפוזרות מסביב. הנהג מפחד ונושם במהירות, כאשר רכב הפנאי נעצר בתוך ערוץ עמוק. הנהג, קופץ ממכונית הפנאי ומסיר את מסכת הגז שלו. הוא מתואר כאדם בשנות החמישים לחייו, עם קו שיער נסוג ועור פנים דביק, לא מישהו שיבחינו בו בקהל. הסירנות ברקע מתגברות, ואיש התחתונים, ביודעו שהוא עצמות, חוזר לתוך ה-RV כדי להביא נשק, ארנק ומצלמת וידיאו.

הגבר לובש חולצה עם שרוולים ארוכים שהוא מוצא תלויה על הגגון של הקרוואנים ומחליק את שערו. הוא מדליק את מצלמת הווידאו ומקליט הודעה, מציג את עצמו בתור וולטר ווייט, עם כתובתו והצהרה שהוא בר דעת. הרצף מסתיים כשוולטר מסתכל במעלה השביל, מוכן להתמודד עם כל ההשלכות שיקרה לו. 

הסיקוונס מציג גבר במצב קשה, עם תערובת של פחד, ייאוש ונחישות.