loader
המערכת טוענת נתונים...

מטפורות בסיס: קרוב-רחוק ב' עריכה

חזרה לרשימת ההרצאות
שם הקורס: מבע קולנועי א | שם המרצה: אלדד בוגנים | שיעור מס: 4
השיעור הבא

עריכת המשכיות היא טכניקת עריכת סרטים המשמשת ביצירת סרטים כדי לשמור על זרימה רציפה וחלקה של פעולה ונרטיב בסצנה או ברצף. זה כרוך בהתאמת צילומים וחיתוכים במונחים של גודל הצילום, תנועת מצלמה, ביצועים ופעולה כדי ליצור אשליה של זמן ומרחב מתמשכים ולשמור על המשכיות הסיפור. המטרה של עריכת המשכיות היא לגרום למעבר בין צילומים להיראות חלק ובלתי מורגש לצופה.

הנה קטע של 20 דקות מהסרט "cutting edge" העוסק באמנות עריכה וקצת בהיסטוריה של העריכה.

 

The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing | (2004)

"The Cutting Edge: הקסם של עריכת סרטים" הוא סרט תיעודי החוקר את האמנות והמלאכה של עריכת סרטים. הסרט מציג את תפקידם של העורכים בעיצוב סרט והפיכת מדיה גולמית למוצר מוגמר. הסרט כולל ראיונות עם יוצרי קולנוע ועורכים בולטים, ומספק מבט מעמיק על ההיבטים היצירתיים והטכניים של העריכה. באמצעות קטעי סרטים שונים וצילומים מאחורי הקלעים, "The Cutting Edge" מדגים את ההשפעה שיכולה להיות לעריכה על הטון, הקצב וסיפור הסיפור הכולל של סרט.


פתיחה 20 דקות וקטע על עריכה קלאסית

ד.וו. גריפית': יוצר קולנוע אמריקאי הנחשב לאחד מחלוצי עריכת הסרטים. הוא היה אחד מיוצרי הקולנוע הראשונים שהשתמשו בעריכה כדי לספר סיפור ומיוחס לו לפיתוח רבות מהטכניקות שעדיין משתמשים בהן היום.
Cut on Action היא טכניקת עריכת סרטים שבה העורך חותך מצילום אחד לאחר באמצע פעולה, ויוצר מעבר חלק. הרעיון הוא להפוך את הקאט לכמה שיותר לא בולט, כדי שהקהל יישאר מעורב בסצנה ולא יסיח את דעתו מהעריכה.
Shot Reverse Shot: חיתוך קדימה ואחורה בין שתי דמויות המקיימות שיחה, כאשר המצלמה מחליפה פרספקטיבה בין כל דמות.
כלל ה-180 מעלות הוא קו מנחה בסיסי בהפקת סרטים ווידאו הקובע שהמצלמה צריכה להישאר בצד אחד של ציר דמיוני שעובר דרך הסט, כדי לשמור על יחסים מרחביים עקביים בין דמויות ואובייקטים בתוך סצנה.

על ידי שמירה על כלל 180 המעלות, יוצרי סרטים יכולים לשמור על אשליה של המשכיות מרחבית ולמנוע בלבול לקהל. לדוגמה, אם שתי דמויות עומדות זו מול זו בשיחה, המצלמה צריכה להישאר בצד אחד של הציר הדמיוני ולא לעבור לצד השני במהלך הצילום. זה עוזר לשמור על קשר מרחבי ברור ועקבי בין הדמויות והאובייקטים בסצנה.

שבירת חוק ה-180 מעלות יכולה ליצור אפקט מבאס ומבלבל עבור הקהל, על ידי שינוי היחסים המרחביים בין הדמויות והאובייקטים בסצנה. עם זאת, כלל 180 המעלות אינו חוק קשיח וניתן לשבור אותו באופן יצירתי במידת הצורך, על מנת להשיג אפקט ויזואלי ספציפי. במקרים אלה, יוצרי סרטים עשויים להשתמש בטכניקות עריכה אחרות, כגון צילום הפוך או חיתוך התאמה, כדי לשמור על בהירות והמשכיות מרחבית.


בעבור חופן דולרים | (1964)

סצינת הפתיחה


American Beauty | (1999)

"אמריקן ביוטי" הוא סרט דרמה בבימויו של סם מנדס. הסיפור עוקב אחר חייה של משפחת ברנהאם, המתגוררת בשכונה פרברית. האב, לסטר, הוא גבר בגיל העמידה שאינו מרוצה מחייו ומעבודתו, והוא מתחיל לסבול משבר אמצע החיים. הוא מתאהב באחת מחברותיה של בתו ומתחיל להעריך מחדש את חייו וסדרי העדיפויות שלו. בינתיים, אשתו ובתו מתמודדות עם בעיות משלהן. האישה אומללה בנישואיה, והבת נאבקת בזהותה ובהערכה העצמית שלה. הסרט בוחן נושאים של יופי, התפכחות וחיפוש אחר אושר. הסרט ידוע בביצועיו העוצמתיים, במיוחד של קווין ספייסי, שזכה בפרס אוסקר על תפקידו בתור לסטר ברנהאם.


סצינת ארוחת הערב

בסצנת ארוחת הערב ב"אמריקן ביוטי", הסרט משתמש בעיקר בצילומים בינוניים כדי להעביר את מערכות היחסים והרגשות של הדמויות. הלונג שוט מבסס את הלוקיישן והשוטים הבינוניים (Medium Shot) מעבירים את חוסר האושר וחוסר שביעות הרצון של הדמויות מחייהן ומיחסיהן ביניהן. הם עושים זאת באמצעות כך שכל דמות נמצאת במדיום שוט לבד. מדיום שוט הוא שוט שאמור לבטא מערכות יחסים של קרבה. ומכיוון שכל אחת מהדמויות נמצאת לבדה נוצר הרושם שכל אחד מבני המשפחה מרגיש שהוא לבד (למרות שהם ביחד). נוצרת אירוניה כמובן מהסיטואציה (ארוחה משפחתית) והתחושה שנוצרת מהשימוש במדיום שוט. שמדגישים (בצורה אירונית) את הריחוק והניכור בין הדמויות, שהוא הנושא המרכזי של הסצנה