loader
המערכת טוענת נתונים...

מטאפורת בסיס: מאוזן/מאונך (אלכסון)

חזרה לרשימת ההרצאות
שם הקורס: מבע קולנועי א | שם המרצה: אלדד בוגנים | שיעור מס: 6
השיעור הבא

קווים אלכסוניים יכולים להיתפס כמסוכנים מכיוון שהם יכולים להעביר תחושה של תנועה, חוסר יציבות ואנרגיה דינמית. הם יכולים ליצור תחושה של תנועה או כיוון בקומפוזיציה, שיכולה להיות מטרידה או מטרידה את הצופים. בנוסף, קווים אלכסוניים יכולים לרמוז על תחושה של חוסר איזון או סכנה. הם יכולים גם לתת רושם של תנועה ושינוי, מה שעלול להיראות כמסוכן או מטריד את הצופה. בצילום ובקולנוע משתמשים בקווים אלכסוניים לרוב ליצירת תחושת סכנה או מתח.

מנקודת מבט אבולוציונית, ייתכן שבני האדם למדו לקשר קווים אלכסוניים לסכנה בגלל נוכחותם בטבע. לדוגמה, קווים אלכסוניים בצורת שיניים חדות נמצאים לעתים קרובות בטורפים, אשר ניתן לראות בהם איום פוטנציאלי להישרדות האדם. ייתכן שהקשר הזה התחזק עם הזמן באמצעות התנסויותיהם של אבותינו עם חיות בר וסכנות אחרות בטבע. כתוצאה מכך, ייתכן שבני האדם פיתחו נטייה טבעית להימנע מקווים אלכסוניים וצורות חדות או משוננות אחרות בסביבתם כמנגנון הישרדותי.

בסרט טיטאניק, השימוש בקווים אלכסוניים ממחיש ביעילות את הרעיון של סכנה וחוסר יציבות. כשהספינה מתחילה לשקוע, המצלמה מראה את הספינה לעתים קרובות בזווית אלכסונית, כשהסיפון נוטה בזווית חדה. זה יוצר תחושה של תנועה וחוסר יציבות, ומעביר את סכנת המצב לצופה. השימוש בקווים אלכסוניים בצילומים אלו מדגיש את ירידת הספינה לכאוס ואת האבדון הממשמש ובא של הנוסעים.

כשהספינה מתחילה להטות ולשקוע, זוויות המצלמה הופכות לאלכסוניות יותר ויותר, מה שיוצר תחושת אי נוחות ומתח לקהל. השימוש בקווים אלכסוניים בצילומים הללו מרמז על תחושת חוסר איזון וסכנה, וגם מוסיף לייצוג החזותי של ירידת הספינה לכאוס.

בנוסף, הקווים האלכסוניים של סיפון הספינה בעת הטייתה משמשים גם כמטאפורה לירידת הדמויות לתוך הכאוס האישי שלהן, שכן זווית הספינה משקפת את המסע של הדמויות עצמם מסדר ויציבות לכאוס וסכנה.

בסך הכל, השימוש בקווים אלכסוניים בסרט "טיטאניק" ממחיש למעשה את רעיון הסכנה וחוסר היציבות, באמצעות ייצוג הספינה הטובעת ומסעותיהן האישיים של הדמויות.

טיטניק | (1997)



לשחרר את גיא | (2021)

"Free Guy" הוא סרט פעולה-הרפתקאות מדע בדיוני אמריקאי משנת 2021 בבימויו של שון לוי ונכתב על ידי מאט ליברמן. הסרט מספר את סיפורה של דמות שאינה ניתנת למשחק (NPC) בשם גאי, בגילומו של ריאן ריינולדס, במשחק וידאו בעולם פתוח בשם "עיר חופשית". גיא, שבהתחלה עובר על השגרה המתוכנתת שלו, מגלה שיש לו את היכולת לחשוב ולעשות את הבחירות שלו. ככל שהוא נעשה יותר מודע לעצמו, הוא מבין ששחקני המשחק מתכננים לסגור את המשחק, והוא יוצא להציל את העיר ותושביה.



מהלך הסרט נעשה שימוש בזוויות הולנדיות כדי לשקף את תחושת החופש והאינדיבידואליות הגוברת של גאי. בסצנת מפתח, גיא מוצג באינטראקציה עם בריסטה בבית קפה, וכשהוא מתחיל לבקש משהו שונה מהשגרה המתוכנתת שלו, המצלמה עוברת לצילום זווית הולנדית. סגנון ויזואלי זה מדגיש את המודעות הגוברת של הדמות לסוכנות שלו ולאופן שבו הוא מתנתק מהשגרה המתוכנתת שלו. כשהוא מתחיל להבין שיש סכנה בחופש החדש שלו, הצילומים חוזרים לסגנון מאוזן יותר, המשקף את החלטתו של גאי להסתיר את המודעות העצמית שלו.


אודט של כולם | (2007)

"אודט של כולם" הוא סרט צרפתי בבימויו של אריק-עמנואל שמיט ויצא לאקרנים בשנת 2007. הסרט מספר את סיפורם של אודטה, קופאית בחנות כלבו, ושל בלתזר, סופרת רבי מכר. בלתזר, שעובר תקופה קשה בנישואיו, פוגש את אודט ומיד נמשך אליה. הוא רואה בה את האישה האידיאלית, ההתגלמות המושלמת של הדמות ברומן האחרון שלו. 



ככל שהסיפור מתקדם, בלתזר מתחיל להבין שאשתו לא אוהבת אותו יותר, וזה הזמן שבו הסרט מתחיל להשתמש בצילומי זווית הולנדית. הצילומים הללו מעבירים את תחושת חוסר ההתמצאות וחוסר היציבות של בלתזר כאשר הוא מתמודד עם סיום נישואיו. השימוש בצילומי זווית הולנדית משקף את הסערה הרגשית של בלתזר ואת תחושת חוסר האיזון בחייו כשהוא נאבק להשלים עם סוף נישואיו ולמצוא תחושת איזון חדשה.


Thor | (2011)

"ת'ור" הוא סרט גיבורי על אמריקאי משנת 2011 המבוסס על דמות מארוול קומיקס בעלת אותו השם. הסרט מספר את סיפורו של ת'ור, בגילומו של כריס המסוורת', הנסיך החזק של אסגארד, שגורש לכדור הארץ על ידי אביו אודין, בגילומו של אנתוני הופקינס, לאחר שמעשיו הפזיזים של ת'ור הציתו מחדש מלחמה עתיקה. ת'ור חייב ללמוד ענווה ולהפוך לגיבור אמיתי לפני שיוכל להחזיר את כוחותיו ולחזור לאסגארד כדי למנוע מאחיו המאומץ לוקי, בגילומו של טום הידלסטון, לצלול את היקום לחושך.



הסרט משתמש בצילום הזווית ההולנדית, הידוע גם בשם "זווית עקומה" או "זווית אלכסונית", על מנת להעביר את תחושת חוסר ההתמצאות וחוסר היציבות של ת'ור בזמן שהוא מנסה להסתגל לחיים על פני כדור הארץ ללא כוחותיו. כמעט כל הצילומים של ת'ור על פני כדור הארץ מצולמים בזווית משופעת, היוצרת תחושה של חוסר איזון ואי נוחות המשקפת את המהומה הפנימית של ת'ור עצמו. סגנון חזותי זה יעיל במיוחד בהעברת המאבק של ת'ור להשלים עם המציאות החדשה שלו, כמו גם את מסעו אל הענווה והגאולה.

רק בסוף הסרט כת'ור לומד את המשמעות של להיות מנהיג, ענווה, ואת מגבלות כוחו הוא מקבל את כוחו בחזרה ואיתו חוזרים גם זויות הצילום המאוזנות.


תיבת נח | ()



חטופים | ()