loader
המערכת טוענת נתונים...

מטפורת בסיס: לראות זה להבין

חזרה לרשימת ההרצאות
שם הקורס: מבע קולנועי א | שם המרצה: אלדד בוגנים | שיעור מס: 10
השיעור הבא

המטאפורה "לראות זה להבין" היא מטפורה בסיסית במובן זה שהיא נטועה בחוויות הפיזיות והתפיסתיות שלנו. מטאפורה זו משווה את פעולת הראייה למעשה האמונה, ומציעה שאם רואים משהו, יש סיכוי גבוה יותר להאמין בו או להבין אותו. המטאפורה מבוססת על הרעיון שהעיניים שלנו הן מקורות מידע אמינים וכי מה שאנו רואים הוא נכון. זהו ביטוי נפוץ המשמש בשפה היומיומית שלנו כדי לבטא את הרעיון שדרושות ראיות חזותיות כדי לשכנע מישהו במשהו. מטאפורה זו קשורה גם לרעיון האמפיריציזם, הקובע שידע מגיע מחוויה חושית, ושרק מה שניתן לראות ולאמת הוא נכון. זהו שימוש נרחב ומושרש עמוק בחוויות הפיזיות והתפיסתיות שלנו, ולכן הוא נחשב למטאפורה בסיסית.

המטריקס הוא סרט מדע בדיוני שיצא לאקרנים ב-1999, בבימוי של האחים וואצ'ובסקי. מככב בו את קיאנו ריבס בתור "ניאו", מתכנת מחשבים שמגלה שהמציאות שהוא תופס היא למעשה עולם מדומה, שנוצר על ידי מכונות חיות, כדי להרגיע ולהכניע את האוכלוסייה האנושית בזמן שגופם משמש כמקור אנרגיה. בעזרתם של מורפיאוס (לורנס פישבורן) וטריניטי (קארי-אן מוס), ניאו לומד לרתום את היכולות החדשות שלו ומצטרף למרד נגד המכונות. המטריקס חוקר נושאים של מציאות, תפיסה, תודעה וטכנולוגיה, וידוע בסצנות האקשן החדשניות, האפקטים החזותיים והציטוטים הבלתי נשכחים שלה.

המטאפורה הבסיסית המרכזית שהסרט משתמש בה גם תימתית היא "לראות זה להבין". והיא באה לידי ביטוי מרכזי בסיקוונס המעבר בין העולם המדומה לעולם האמיתי.

The Matrix | (1998)

סיקוונס המעבר בין העולם המדומה לעולם האמיתי

בסיקוונס זה, מורפיאוס מציע לניאו לבחור בין גלולה אדומה לגלולה כחולה. הגלולה האדומה תאפשר לניאו לראות את האמת על העולם בו הוא חי, בעוד הגלולה הכחולה תחזיק אותו בעולם האשליה המכונה המטריקס. ניאו בוחר בגלולה האדומה ומתחיל לחוות את האמת של המטריקס. מורפיאוס אומר לניאו שקשה להסביר את האמת ושצריך לראות אותה במו עיניהם. הרצף מסתיים בניאו על רחפת ושואל את מורפיאוס למה העיניים שלו כואבות, ומורפיאוס מגיב שזה בגלל שניאו מעולם לא השתמש בהן כדי לראות את האמת לפני כן. הסצנה הזו היא איקונית ומשמשת לעתים קרובות כמטאפורה לבחירה לראות את האמת ולהתמודד עם המציאות, גם אם היא קשה.


The Graduate | (1967)

"הבוגר" הוא סרט דרמה קומית אמריקאי משנת 1967 בבימויו של מייק ניקולס. הסרט מספר את סיפורו של בנג'מין בראדוק, בוגר לאחרונה מכללה בגילומו של דסטין הופמן, שחוזר הביתה לקליפורניה ומרגיש אבוד וחסר כיוון. הוריו של בנג'מין מציגים לו את חברתם, גברת רובינסון, בגילומה של אן בנקרופט, שהיא אשתו של חבר משפחה. בנג'מין מתחיל רומן עם גברת רובינסון, אך עד מהרה מתאהב בבתה איליין, בגילומה של קתרין רוס. הסרט עוקב אחר בנג'מין כשהוא מנווט במורכבות של מערכות יחסים מבוגרים ומתחבט עם הציפיות החברתיות המונחות ממנו. הבוגר הוא סיפור התבגרות העוסק בנושאים של התפכחות, זהות ומעבר מנעורים לבגרות. זה סיפור של בחור צעיר שמנסה למצוא את מקומו בעולם, תוך כדי ניווט בציפיות של משפחתו, חבריו והחברה שלו.

בסצנת הוידוי מהבוגר, בנג'מין נוסע בגשם למחרת כדי לאסוף את איליין לדייט שלהם, אבל גברת רובינסון מופיעה ומצווה עליו לנהוג בבלוק. היא מאיימת לספר לאליין את הרומן שלהם ותעשה דברים לא נעימים אם הוא לא יענה. בנג'מין בורח ופוגש את איליין בחדרה, שם הוא עומד להתוודות על הרומן שלו עם אמה כאשר גברת רובינסון מופיעה לפתע מאחוריה. בטכניקה קולנועית המכונה rack focus, העדשה עוברת באיטיות מאיליין לגברת רובינסון ובחזרה, והפוקוס של איליין משתנה בהתאם לתודעה שלה מבלבול להבנה (מחוסר פוקוס לפוקוס מושלם, וממחיש את המטאפורה הבסיסית ש"לראות זה להבין". כשהיא רואה את גברת רובינסון, איליין מסוגלת להבין את אמיתות הווידוי של בנג'מין ומיד נהיית מזעם, מצווה עליו לעזוב וטורקת את הדלת מאחוריו. במסדרון, גברת רובינסון לוחשת לבנג'מין שלום.


סצינת הוידוי

בסצנת הוידוי מהבוגר, בנג'מין נוסע בגשם למחרת כדי לאסוף את איליין לדייט שלהם, אבל גברת רובינסון מופיעה ומצווה עליו לנהוג בבלוק. היא מאיימת לספר לאליין את הרומן שלהם ותעשה דברים לא נעימים אם הוא לא יענה. בנג'מין בורח ופוגש את איליין בחדרה, שם הוא עומד להתוודות על הרומן שלו עם אמה כאשר גברת רובינסון מופיעה לפתע מאחוריה. בטכניקה קולנועית המכונה rack focus, העדשה עוברת באיטיות מאיליין לגברת רובינסון ובחזרה, והפוקוס של איליין משתנה בהתאם לתודעה שלה מבלבול להבנה (מחוסר פוקוס לפוקוס מושלם, וממחיש את המטאפורה הבסיסית ש"לראות זה להבין". כשהיא רואה את גברת רובינסון, איליין מסוגלת להבין את אמיתות הווידוי של בנג'מין ומיד נהיית מזעם, מצווה עליו לעזוב וטורקת את הדלת מאחוריו. במסדרון, גברת רובינסון לוחשת לבנג'מין שלום.


The GodFather | (1972)

הסנדק הוא סרט פשע אמריקאי קלאסי שיצא לאקרנים בשנת 1972. בבימויו של פרנסיס פורד קופולה ומבוסס על הרומן מאת מריו פוזו, הסרט מספר את סיפורה של משפחת קורליאונה, שושלת מאפיה רבת עוצמה בעיר ניו יורק. הפטריארך של המשפחה, ויטו קורליאונה (מרלון ברנדו), הוא דמות מכובדת ומפחידה בקהילה האיטלקית-אמריקאית, המכונה "הסנדק".

הסיפור מתחיל בחתונה של בתו של ויטו, קוני (טליה שייר), וניסיון ההתנקשות בחייו של ויטו. לאחר ששרד את המתקפה, בנו של ויטו, מייקל (אל פצ'ינו), משתלט על העסק המשפחתי והופך מאאוטסיידר בעל כורחו לבוס מאפיה חסר רחמים. מייקל מנווט במים הבוגדניים של העולם התחתון הפושעים, כורת בריתות ואויבים כשהוא שואף להגן על משפחתו ולשמור על כוחם.

במהלך הסרט, נושאים של משפחה, נאמנות וכוח נחקרים כאשר בני הזוג קורליאונה מתמודדים עם אתגרים ממשפחות מאפיה יריבות והרשויות. הסרט נחשב באופן נרחב לאחד הסרטים הגדולים בכל הזמנים, והדמויות האייקוניות שלו, הציטוטים הבלתי נשכחים והביצועים העוצמתיים שלו הפכו אותו לקלאסיקה של הקולנוע האמריקאי. הסנדק ממשיך לרתק את הקהל עם הסיפור המרתק שלו, הדמויות העשירות והנושאים הנצחיים שלו.

סצנת הטבילה ב"הסנדק" היא רגע בלתי נשכח ומשמעותי בסרט. הסצנה מתרחשת בכנסייה, שבה מייקל קורליאונה, גיבור הסרט, מטביל את אחיינו התינוק. במקביל, מייקל מתזמן את ההתנקשות בכמה ראשי מאפיה יריבים כנקמה על ניסיון הפגיעה שלהם באביו, ויטו קורליאונה.

הסצנה מעמתת את קדושת טקס הטבילה עם האלימות האכזרית של הרציחות, ומדגישה את הדואליות של דמותו של מייקל ואת העולם המסוכן שהוא שוכן בו. מייקל עומד ליד אגן הטבילה, מוקף בבני משפחתו וחבריו, בזמן שאנשיו מבצעים את ההרג במקומות שונים.

הסצנה מתוחה וטעונה רגשית, כאשר מייקל מנסה ליישב את מעשיו עם אמונתו הקתולית. סצנת הטבילה נחשבת לאחד הרגעים הזכורים והחזקים ביותר בסרט, והיא מעבירה למעשה את נושא ההשפעה המשחיתה של הכוח ומחיר הנאמנות.


סצינת ההטבלה

סגנון העריכה הצולב של סצנת הטבילה ב"הסנדק" מדגים ביעילות את המטאפורה "לראות זה לדעת". הצופה מסוגל לחזות בשני אירועים מקבילים, הטקס הדתי וההתנקשויות, המתרחשים במקביל. על ידי חיתוך הלוך ושוב בין שתי הסצנות, הסרט מדגיש את הרעיון שמייקל הופך לסנדק בשני הקשרים שונים: משפחתו והמאפיה.

הניגוד בין הטקס המקודש של הטבילה לבין המעשים האלימים של ההתנקשויות מדגיש את הדואליות שבדמותו של מייקל ובעולם המסוכן שהוא שוכן בו. באמצעות החיתוך, הצופה מסוגל להבין את המשמעות של להיות סנדק גם במשפחה וגם בפשע. הטקס הדתי מייצג את תפקידו של מייקל כמגן ומספק למשפחתו, בעוד שההתנקשויות מייצגות את כוחו ושליטתו בעולם התחתון הפלילי.

החיתוך הצולב גם מגביר את המתח ויוצר תחושת אי-נחת, שכן הצופה מודע למניעים המרושעים מאחורי הטקס הדתי. הסצנה מדגימה למעשה את הנושא המרכזי של הסרט, שהוא ההשפעה המשחיתת של הכוח ומחיר הנאמנות. בסך הכל, הסגנון הצולב של סצנת הטבילה משתמש ביעילות בסיפור חזותי כדי להעביר את הרעיונות והנושאים המורכבים של הסרט.


The Silence of the Lambs | (1991)

"שתיקת הכבשים" הוא סרט אימה פסיכולוגי משנת 1991 בבימויו של ג'ונתן דמי. בסרט מככבת ג'ודי פוסטר בתור קלריס סטארלינג, חניכת FBI המופקדת על תפיסת רוצח סדרתי המכונה באפלו ביל. קלאריס מבקשת את עזרתו של ד"ר חניבעל לקטר, פסיכיאטר לשעבר ורוצח סדרתי קניבליסט, על מנת לקבל תובנה במוחו של באפלו ביל. הסרט עוקב אחר קלאריס כשהיא מנסה לפתור את המקרה ולעצור את באפלו ביל, תוך שהיא מנווטת במשחקי המחשבה המסוכנים של ד"ר לקטר. הסרט ידוע בעלילתו המותחת והאינטנסיבית, כמו גם בהופעות החזקות שלו של פוסטר ואנתוני הופקינס, המגלם את ד"ר לקטר.


סיקוונס הסיום

רצף הסיום של "שתיקת הכבשים" משתמש בטכניקות עריכה צולבות כדי ליצור מתח ומתח. הסצנה עוברת בין שקלריס מראיינת שכנים, ה-FBI פושט על ביתו של באפלו ביל, וקלריס מתקרבת ללא ידיעה לביתו של הרוצח הסדרתי. השימוש בעריכה צולבת יוצר תחושת ביטחון מזויפת עבור הצופה, מה שמוביל אותם להאמין שה-FBI תפס את הרוצח, רק כדי לגלות שזו הייתה טעות. זה מדגיש את הנושא של חוסר אמון במה שאתה רואה, ומדגיש את גבורתה של קלאריס כשהיא מתגברת על באפלו ביל, שהיה לה יתרון לראות בחושך עם משקפי ראיית לילה, על ידי הסתמכות על חושיה האחרים. הסצנה משתמשת במטאפורה הבסיסית של "לראות זה לדעת" כדי ליצור ייצוג חזותי של הנושא המרכזי של הסרט, שהוא להטיל ספק במה שנראה כמציאות.


| ()